Pyrkon to duży konwent fantastyczno-literacki z ogromnymi tradycjami. Kolejne edycje cechują się niezmiennie dobrym i zróżnicowanym tematycznie programem oraz licznymi i ciekawymi goścmi specjalnymi. RPGie nie jest jego najmocniejszą stroną, choć próbuje się przebijać. Nocleg na ostatnim Pyrkonie nie należał do najprzyjemniejszych (jedna wielka sala sypialna).
Zdecydowanie warto na ten kon pojechać!
PS. Organizatorzy zapowiadają znaczący udział RPG i LARPów w programie tej edycji konwentu, a także lepsze rozwiązanie problemu noclegów.
PPS. Noclegi nie zmieniły się za dużo – nadal to wspólne sale – ale tym razem już darmowe :)
Informacje Ogólne
W dniach 24-26 marca 2006 odbędzie się poznański konwent fantastyki Pyrkon. Jak zwykle, miejscem konwentu jest Szkoła Podstawowa nr 21 na ul.Łozowej 77.
Na terenie szkoły przewidziane są damowe noclegi w wspólnych salach sypialnych. Bardziej wymagający będą mogli wynająć pokój w Hotelu Cezamet (http://www.cezamet.com.pl), znajdującym się naprzeciwko szkoły.
Już wkrótce ruszy strona konwentu, na której będą zamieszczanie szczegółowe informacje oraz aktualności.
Działa za to oficjalny mail pyrkonowy: pyrkon2006@tlen.pl , na który można wysyłać wszelakie uwagi i pytania oraz deklaracje chęci współpracy i propozycje własnych punktów programu.
Zapraszam wszystkich do uczestnictwa i pozdrawiam.
Paweł „Paszko” Matuszak, koordynator konwentu
Miejsce
Pyrkon odbędzie się tam, gdzie zwykle, czyli w Szkole Podstawowej nr 21 na ul. Łozowej 77
Przewidzieliśmy dla uczestników Pyrkonu 2006 dwie opcje noclegowe:
Dla minimalistów
Noclegi w salach zbiorowych na terenie szkoły. Wskazane jest zabranie ze sobą karimaty i śpiwora, ale jeśli ktoś obywa się bez takich niepotrzebnych luksusów, nie będziemy protestować. Ta opcja ma jednak jedną, niepodważalną zaletę – jest całkowicie darmowa!!
W związku z różnymi oczekiwaniami stawianymi wobec darmowych noclegów, postanowiliśmy tym roku rozwiązać ten problem poprzez zlokalizowanie na terenie konwentu dwóch darmowych sal noclegowych. Jedna z nich będzie standardową salą noclegową, gdzie będzie można posiedzieć do pózniejszej godziny czy przygotować sobie posiłek, natomiast druga sala będzie „o zaostrzonym rygorze”, z obowiązkiem zachowania ciszy nocnej.
Dla wymagających
Noclegi w hotelu Cezamet po drugiej stronie ulicy (ul. Łozowa 78), więc spacerowym krokiem dojdziecie stamtąd na teren konwentu w jakieś dwie minuty.
Chętni na tą opcję powinni jak najszybciej zarezerwować sobie nocleg telefonicznie.
Cennik hotelowy:
pokoje 1-osobowe:
32,10 zł – bez łazienki, tylko zimna woda
42,80 zł – bez łazienki, ciepła woda
62,20 zł – z łazienką
pokoje 2-osobowe:
47,08 zł – bez łazienki, tylko zimna woda
64,20 zł – bez łazienki, ciepła woda
107,00 zł – z łazienką, mniejsze
128,40 zł – z łazienką, większe
pokoje 3-osobowe:
70,62 zł – bez łazienki, tylko zimna woda
96,30 zł – bez łazienki, ciepła woda
139,10 zł – z łazienką
Program
Prezentujemy prawie już kompletny program Pyrkonu 2006, choć póki co bez rozpiski na godziny. W najbliższym czasie kilka punktów programu jeszcze dojdzie, a pełen program będzie można podziwiać od 15 marca.
Po kliknięciu na punkt programu rozwija się opis.
blok literacko-naukowy
spotkania autorskie:
– Trzy końce historii, czyli Nowe średniowiecze
– Maja Lidia Kossakowska – spotkanie autorskie
– Marcin Mortka – spotkanie autorskie
– Jacek Piekara – spotkanie autorskie
– Krzysztof Piskorski – spotkanie autorskie
– Marcin Przybyłek – spotkanie autorskie
– Szczepan Twardoch – spotkanie autorskie
– Witold Jabłoński – spotkanie autorskie
panele dyskusyjne:
w przygotowaniu…
prelekcje:
– Armia rzymska na przestrzeni wieków
– Wikingowie – ostatnia swieża krew w Europie
– Rycerze jako warstwa społeczna
– Skąd się biorą smoki – rzecz o pochodzeniu legendy
– Magia – fikcja czy może coś więcej? – inspiracje fantasy.
– Psychoanaliza Philipa K. Dicka
– W tym szaleństwie jest metoda. Zaburzenia psychiczne i odmienne stany świadomości w literaturze amerykańskiej.
– Szabla, rapier, szpada, czyli fechtunek w czasach nowożytnych
– Czego narodowie postronni nie znają
– Kto pisze najlepsza militarna sf i dlaczego jest to David Weber?
– średniowieczna broń drzewcowa w Europie
– One shot, one kill – o strzelcach wyborowych i ich broni.
– Obyczaje i kodeksy honorowe na przestrzeni wieków
– Mózg – fantastyczna supermaszyna
– Zarys historii rozwoju łuku
– Gotyk po polsku
– To nie będą wyznania przyszłego egzorcysty…
– Doktor Kto? – brytyjska miłość do tektury i styropianu
– Tortury oraz egekucje w prawie europejskim średniowiecza i Renesansu
– Imperium koczowników, czyli o ekspansji islamu
– O duszy nieśmiertelnej i innych pogańskich mitach.
– Sprawa Nieznalskiej jako katalizator sporu o pojęcie sztuki.
– Szpiedzy dziś i jutro, czyli podstawy tradecraftu
– Wojna przyszłości
– Co ćpał Hieronymus Bosh i dlaczego nie był heretykiem
blok RPG
– Sztuczna inteligencja: cyberpunk a rzeczywistość
– Panel: Sesja improwizowana a przygotowana
– Tworzenie sag w Mrocznych Wiekach
– Neuroshima. Agonia czy Nowy Początek ludzkości?
– Wykorzystanie muzyki na sesjach RPG
– Warsztaty tworzenia postaci do WoD’a
– Gobliny, czyli strzeż się małego zielonego paskudztwa.
– Wróg u bram, czyli dlaczego przeciwnicy mogą być inteligentni.
– Prezentacja Crystalicum
– 9 mm
– „Urodziło się! Urodziło! Ale Czarne!” – o tworzeniu postaci dyskusja warsztatowa
– „Jak to się robi w Polsce” – panel dyskusyjny
– A Ty jak stworzyłeś swoją postać? – panel dyskusyjny
– RPG minus Opowieść równa się Gra!
– Spotkanie z autorami Szlacheckiej Gry Fabularnej „Dzikie Pola: Rzeczpospolita w ogniu”
– Spotkanie z redakcją serwisu Valkiria Network
– Grzechy dedeków, czyli złe memy w RPG
– Pierdzielę podręcznik – czyli a jak u ciebie wyglda Cyber
– Alchemia
– Spotkanie Forum DnD
– Jak wycyckać Molocha?
– Zmierzch RPG czyli Polska inaczej
– Tora przewodnik po wszystkim co krasnoludzkie (w Zapomnianych Krainach)
– Scarred Lands: Równiny Lede – Ziemia Paladynów i Potworów
– Konkurs Magiczny, nie tylko DeDekowy
– Kalambury RPG-owe
– Trening Etatowych Graczy RPG
– Sigil i Wieloświat – wstęp do Planescape’a
– Rzeka Czasu a Krynn – o różnicach kolejnych er Dragonlance.
– Szlachta Drowów. Czy drowy sa tak chaotyczne jak nam sie wydaje? Niekoniecznie.
– Sshamath: Miasto Magów
– To ja go NIE tnę? – twórcze wykorzystanie potworów w D&D
– Heroizm w D&D – zmiana afabularnego hack’n’slasha w fantasy heroiczne z prawdziwego zdarzenia.
– Nikt się nie spodziewał Castlliańskiej Inkwizycji
– Kobietą być… – o kobietach Thei, oraz o ich roli w świecie „7th sea”
– Konkurs Histeryczny o obliczu piracko-awanturniczym
– Elfy Fearunu – czy należy się ich bać, polegać na nich czy nie przejmować?
LARPy
– Być jak Chuck Norris
– Altdorf By Night – Dzieci Rewolucji
– Anurin
– L5K
– Star Trek: kolonia karna maS 44
– Punkt Równowagi 2
– Wieczór Pirackich Opowieści 2 (7th Sea)
– Wraith
blok mangi & anime oraz komiksowy
– Nieustający konkurs rysunkowy
– Konkurs wiedzy o komiksie
– Saigo no Kane – nowa karcianka Wolf Fanga
– Zajęcia plastyczne
– Konkurs wiedzy o mandze, anime i kulturze Azji.
– Pokaz teledysków, czyli światowa muzyka i japońska animacja.
– Karaoke
– Konkurs muzyczny „Jakie to Anime?”
– Konkurs wiedzowy „Z czym to się je?”
blok konkursowy
– Konkurs literacki
– Konkurs wiedzy o Monty Pythonie
– Arcytrudny konkurs wiedźmiński
– konkurs Lemowy
– konkurs Dukajowy
– Camertain – konkurs magowy
– Fanatyczny Konkurs Warhammera ed 1.5
– Festiwal piosenki krasnoludzkiej: Wyrycz to sam!!!
– Multimedialny konkurs filmowo-serialowy
– Konkurs wiedzy o „Sandmanie”
– Konkurs tolkienowski
– Konkurs Błękitnej Gwiazdy
– Konkurs wiedzy o cRPG
– Fanatyczny konkurs Asterixowy
– Poryty konkurs Bąka i Diabła
(poza tym odbędą się turnieje gier karcianych i bitewnych, szukaj ich w odpowiednich blokach)
blok Star Wars + kino niezależne
– Konkurs Postapokaliptyczny
– Piąta i Ostatnia Noc Trailerożerców
– Trzeci Wielki Turniej Gier Komputerowych Dla Dorosłych
– Maraton fantastycznych teledysków VJ Kharize. Odsłona trzecia
– „Ten Klocek Się Poruszył!” czyli klockowe filmy animowane
– Pokaz kultowego Filmu „Gwiezdne Wojny: Krypta Exara Kuna” + „Dlaczego to zrobiliśmy” czyli spotkanie z ekipą Dark Side Films
– Sekcja Filmowa Plan 9, spotkanie z twórcami.
– Video Art. Party. DJ Vatson i VJ Maciej G.
– Dlaczego Vader i Luke walczyli tyle czasu w „Powrocie Jedi”
blok Star Trek
– 40 lat Star Trek
– Fizyka w Star Treku
– Flota kosmiczna w uniwersach ST, GW – próba porównania
blok gier bitewnych
– turniej Warhammer Fantasy Battle klasy Master
– turniej Warhammer 40.000 klasy Master
– gry karciane i inne
– Games Room
– turniej MtG Extended K16 Rel1
– turniej Kult
– Pokaz Crystalicum KGK
– Crystalicum KGK – turniej demo deck
– Turniej Crystalicum KGK
– pozostałe atrakcje
– Akustyczny koncert Jacka Kowalskiego (na gitarę i zaczarowaną publiczność)
– Koncert na harfie Barbary „Maskotki” Karlik
– Firedancing
– Pokazy walk Wikingów i Słowian
– Gnomia loteria
– Turniej łuczniczy
– Kalambury nieustające
Organizatorzy
Paweł „Paszko” Matuszak – koordynator
Marcin „Bronsiu” Bronhard – dział literacki i naukowy
Czarek „LordWinter” Zimoląg – RPG – D&D
Poznańska Filia ZKF Ad Astra – RPG, LARPy
Marysia „Tinuviel” Józefek – blok mangi i anime
Paweł „Kaiou” Olejniczak – blok komiksowy
Maciej Górczyński – kino niezależne + tzw. „Strefa Star Wars”
Sebatian Szwarc – Star Trek
Wojtek „Hammer” Hamerski – media
Marcin „Czarodziej” Kaczmarek – sponsorzy
Piotr Derkacz – informator
Beata „Zvirka” Sobiło – strona www
Koszty
Całkowity koszt akredytacji, podobnie jak w latach ubiegłych, wynosi jedynie 25 zł., dzięki czemu Pyrkon stanowi jeden z najtańszych konwentów ogólnopolskich, oferując przy tym bogaty i rozbudowany program obejmujący wszelkie aspekty fantastyki, jak literaturę, gry RPG i LARPy czy mangę i anime.
Szczegółowy cennik:
» akredytacja trzydniowa: 25 zł.
» akredytacja jednodniowa – piątek: 15 zł.
» akredytacja jednodniowa – sobota: 20 zł.
» akredytacja jednodniowa – niedziela: 15 zł.
Akredytacje jednodniowe upoważniają do przebywania na terenie konwentu od rana do godz. 24:00 (lub w niedzielę – do zakończenia punktów programu).
Wszystkie opłaty będzie można wnosić na miejscu. Koszt akredytacji nie będzie się zwiększał z upływem czasu, w związku z czym nie przewidujemy możliwości wcześniejszych wpłat. Liczba uczestników nie jest ograniczona, zatem nie ma obawy, że zabraknie dla kogoś miejsca.
Każdy uczestnik konwentu otrzyma identyfikator, który będzie zobowiązany nosić w widocznym miejscu, informator z programem i informacjami organizacyjnymi oraz znaczek. Opłacenie pełnej akredytacji upoważnia również do bezpłatnego noclegu na terenie konwentu, w przewidzianych do tego pomieszczeniach. Dla osób bardziej wymagających istnieje możliwość wynajęcia pokoju w pobliskim hotelu Cezamet. Szczegóły w dziale »Noclegi.
Przewidujemy również szereg zniżek dla osób pomagających przy tworzeniu konwentu:
» jeden punkt programu – zniżka 50%
» dwa i więcej punktów programu – zniżka 100%
» mistrzowie gry, po przeprowadzeniu udokumentowanych sesji – zniżka 20% za sesję, nie więcej niż 40%
(zwrot po konwencie, szczegóły prowadzenia udokumentowanych sesji w regulaminie)
Wszelkie zniżki będą omawiane z osobami zainteresowanymi przy zgłaszaniu ich propozycji. Chętnych do współpracy zapraszamy do działu »Kontakt.
UWAGA!
Ze względów bezpieczeństwa osoby przy akredytacji zostaną poproszone o podanie imienia, nazwiska oraz wylegitymowanie się dokumentem tożsamości. Osoby nie wyrażające zgody na pobranie swoich danych mogą nie zostać wpuszczone na teren konwentu.
Każdy przebywający na terenie konwentu będzie zobowiązany do posiadania przy sobie podpisanego identyfikatora.
Dane osobowe zostaną wykorzystane wyłącznie na potrzeby konwentu.
Recenzja
Tegoroczny Pyrkon odbył się po rocznej przerwie. W roku ubiegłym zamiast niego organizowany był w Poznaniu Polcon. Z tego powodu apetyty konwentowiczów były spore. Świadczy o tym chociażby duża liczba uczestników, która jak podają Organizatorzy, wyniosła około 800 osób.
Jaka więc była tegoroczna edycja poznańskiego konwentu?
Niewątpliwie największą zaletą Pyrkonu był jego program. Jak zawsze stanowił on podstawę tej imprezy. Ma się wrażenie, że z roku na rok go przybywa. Na pewno zwiększa się jego różnorodność. Każdy mógł znaleźć coś dla siebie – były spotkania z pisarzami, prelekcje fantastyczne, prelekcje sci-fi, historyczne, kinowe, liczne pokazy (np. walk rycerskich), itd, itd. Miło zaskoczyła mnie spora obecność punktów rpegowych – Organizatorzy spełnili tu swoje przedkonwentowe obietnice. Nie zabrakło również Games Roomu (choć trochę małego powierzchniowo), licznych stoisk sklepowych, księgarni, stoisk z komiksami. Nie należy zapomnieć również o sporej ilości gier bitewnych (na żadnym innym konwencie nie bitewnym takiej nie widziałem). Co prawda wypadło kilka punktów programu – ale przy tak dużej ilości atrakcji, nie było to procentowo wiele. W niedziele rano pewne zamieszanie zrobiła nocna zamiana czasu z zimowego na letni.
Programowo Pyrkon pozostał dla mnie wzorcowym i niedoścignionym przez nikogo konwentem.
Mimo dużej ilości osób – w szkole tłoku nie było. Ten ogromny budynek mógłby spokojnie pomieścić dużo więcej gości. Doskonale nadaje się do organizowania konwentów. Dzięki pracującym sprzątaczkom utrzymywany był w czystości. Papier toaletowy w ubikacjach był, choć czasami należało się za nim po kabinach rozejrzeć. Szkoda tylko, że ciepła woda w boilerach szybko się kończyła (i np. rano leciała już zimna). Sama szkoła położona jest daleko od centrum, na Dębcu, który przez wielu uznawany jest za niebezpieczną dzielnice. Po tych kilku pobytach na Pyrkonach i nocnych wyprawach do sklepów 24h, na szczęście nie mogę tego potwierdzić moimi osobistymi doświadczeniami, które są jak najbardziej pozytywne. Dojazd do Dworca Centralnego autobusem jest prosty, a dodatkowo w okolicy znajdują się dwie inne stacje PKP – z których sam często korzystam. Niedaleko mieszczą się dwa sklepy otwarte przez 24h na dobę.
Organizacyjnie Pyrkon wypadł w porządku. Akredytacja przebiegała raczej szybko, choć słyszałem jak kilka osób na nią narzekało. Być może warto było dostawić jedno stanowisko więcej w krytycznych momentach. Co do samej widoczności orgów na konwencie – muszę przyłączyć się do głosów mówiących, że po prostu nie było ich widać. Nie mówię, że ich nie było w ogóle, bo konwent przebiegał gładko – musieli więc działać. Tak po prawdzie jednak, do tej pory nie mogę dojść – jakiego koloru plakietki nosili. Zabrakło rozpoznawalnej na wszystkich konwnetach „czerwieni”. Wynikło z tego względu trochę zabawnych dla mnie sytuacji: Jako, że miałem na sobie wyróżniającą żółtą plakietkę 'media’ – kilkakrotnie konwentowicze zwracali się do mnie z pytaniami, myśląc, że jestem organizatorem. Ochrony również nie widziałem.
Pewnym mankamentem był brak w informatorze połowy mapki szkoły (w wyniku zapewne jakiegoś błędu) – ponieważ impreza rozrzucona była aż 4 kondygnacjach ogromnej szkoły – można było się zagubić. Na szczęście pełny plan szkoły rozwieszony był w kilku miejscach.
Na terenie konwentu znajdował się prowizoryczny sklepik serwujący także ciepłe dania typu „zapiekanka” – jedzenie było w nim …hmm… zjadliwe. Kolejki – co normalne przy takiej ilości ludzi – były spore. Szkoda, że obok nie znalazło się ani stół, ani krzesło, przy którym można by z posiłkiem usiąść (generalnie takiego miejsca na konwencie nie było nigdzie – człowiek zostawał więc z zapiekanką w jednej, herbatą w drugiej ręce i nie wiedział co począć). Na przeciwko szkoły w Hotelu można było zjeść obiad …hmm… zjadliwy i napić się piwa czy coli.
Na terenie konwentu działała szatnia, gdzie można było przechować swoje cenne rzeczy.
Konwentowicze chcący nocować na konwencie zostali umieszczenie w dwóch wspólnych salach sypialnych. Mimo iż widzę tu pierwsze kroki w dobrym kierunku, gdyż za spanie w tym roku nie trzeba było już dodatkowo płacić, a sale podzielone były na tą z ciszą nocną i zaciemnieniem i tą bez (tak więc nikt, jak 2 lata temu, nie zgasił ludziom o 12 przymusowo światła), nadal konwent Pyrkon nie jest przyjaznym miejscem dla sypiających na nim ludzi. Sypialnie mieściły się w sali gimnastycznej i prowizorycznej sali gimnastycznej. Na tej pierwszej, gdzie wedle opisu z strony konwentowej, można było przygotowywać sobie posiłki itp. – znajdowało się 1 gniazdko elektryczne, już po chwili zajęte i zablokowane karimatami. Do dyspozycji konwentowiczów nie zostały wydzielony ani jeden stół, ani jedne krzesło. Droga do toalety i ujęcia wody prowadziła przez całą szkołę i trwała, w związku z jej wielkością, około 5 min. Także o konwentowej herbacie, zupce, czy jakimkolwiem innym posiłku można było zapomnieć. Na samą sale też było się trudno dostać – zastawili ją grający w holu figurkowcy (a wystarczyło podczas rozstawiania stołów ustawić je 0.5m dalej – miejsce było).
Może za rok Organizatorzy zdecydują się umieścić w końcu, jak na większości konwentów w dzisiejszych czasach, ludzi w salach lekcyjnych – przeznaczonych teraz na RPG Roomy (a będących naprawdę i tak miejscem snu, dla ludzi, którzy nie bali się nie przestrzegać regulaminu). Przynajmniej tych z sali nie objętej ciszą i zaciemnieniem nocnym (obecność sali z naprawdę przestrzeganą ciszą nocną, to fajny pomysł). Sprawa noclegów ciągnie się za Pyrkonem już długo i stanowi jego największą wadę. Może nie dla wszystkich, ale dla tych, którzy się na nią nadzieją (śpią na konwencie) – naprawdę uprzykrzającą kon do granic wytrzymałości.
Alkohol na konwencie – było go sporo. Organizatorzy nie wprowadzili na konwencie akcji „100% bez” (której osobiście nie jestem gorącym zwolennikiem), a okolica nie pozwalała na „wieczorne wyskoczenie na piwo” poza teren konu. Generalnie więc na każdym kroku i w każdym miejscu spotkać można było piwo (i nie tylko), które lało się strumieniami. W nocy po konewncie krążyli piani ludzie, którzy częstą zachowywali się bardzo głośno. RPG Roomy zamieniły się w ImprezoRoomy. Na szczęście nie zostały przekroczone granice kulturalnego picia, ale zostały one bardzo nagięte. Myśle, że Orgowie powinni ciut bardziej ograniczyć swobodę konwentowiczom w tym względzie.
Reasumując
Według mnie – Pyrkon pod względem programowym wypadł wzorcowo, pod względem organizacyjnym w miarę dobrze, socjalno-sypialny źle (choć lepiej niż 2 lata temu). Uśredniając to – mogę powiedzieć o nim, że to dobry konwent i wystawić mu 4kę.
—
Na zakończenie chciałbym w imieniu IK jeszcze raz podziękować Organizatorom za darmową wejściówkę medialną.