Trzecia edycja imprezy w leśnickim zamku. Nie połączona, jak w roku ubiegłym, z Teleportem (średnio udanego połączenia) – zapewne więc głownym jej atutem będą spotkania z pisarzami, a reszty po trochu. DF to impreza raczej 'kulturalna’ niż 'konwentowa’ (np. spanie w osobnej szkole za kilka dodatkowych złotych).
Informacje Ogólne
W tym roku na największą wrocławską imprezę fantastyczną zapraszamy do leśnickiego zamku w dniach 30 czerwca – 2 lipca 2006.
Po raz kolejny Dni Fantastyki są częścią wrocławskiego maratonu kulturalnego pn. WrocławNonStop.
Wśród atrakcji jakie przygotowujemy znajdziecie m.in.:
Blok fantastyczny – a w nim spotkania z pisarzami, redakcjami fantastycznych pism
i serwisów, konkursy, prelekcje, dyskusje panelowe.
Blok gier fabularnych – sesje gier rpg, prelekcje, konkursy, prezentacje oraz oczywiście LARPY – rozgrywające się w okolicznym parku, w podziemiach zamku i w klimatycznych salach.
Blok gier bitewnych – turnieje klasy challenger W40K, WFB oraz master Władcy Pierścieni, w tym ostatnim główną nagrodą będzie, już niemal tradycyjnie, miecz, tym razem Gandalfa lub Aragorna, i tu, uwaga, decyzję zostawiamy Wam – w ankiecie, która wkrótce zostanie uruchomiona na stronie. Prezentacje i pokazy różnych gier strategicznych, pokazowe bitwy, warsztaty malowania figurek i mnóstwo fantastycznej zabawy.
Games Room – pełen fantastycznych planszówek i obsługi odkrywającej przed chętnymi tajniki gier.
Blok popularno-naukowy – pisarze, dziennikarze i naukowcy w ciekawych prelekcjach
i dyskusjach o historii miasta, fantastyce jako dziedzinie kultury czy dawnych obyczajach
i wierzeniach.
Blok STARWARS – przygotowany przez Wrocławski Fanklub Gwiezdnych Wojen
Blok rozrywkowy – w leśnickim zamku znajdziecie także atrakcje niezwiązane ściśle
z fantastyką takie jak: turniej łuczniczy i strzelanie z łuku, pokaz walk rycerskich, przedstawienie teatralne, koncert folkowy/rockowy, prezentacja broni air soft gun, paintball itd.
Fantastyczny bar – w średniowiecznych piwnicach, wśród starych ścian i sklepień, ciekawej aranżacji, przy kuflu piwa, filiżance pysznej kawy czy drobnych przekąskach będziecie mogli toczyć fantastyczne dyskusje i rozmowy.
Zapraszamy serdecznie!
Organizatorzy
Miejsce
Dni Fantastyki odbedą sie w lesnickim Zamku – pl. Świętojański 1 we Wrocławiu, w którym dziala obecnie Centrum Kultury „ZAMEK”.
Jak dotrzeć na Dni Fantastyki?
z dworca PKP Wrocław Główny
– bezpośredni autobus 409 (linia przyśpieszona, kierunek Leśnica)
Uwaga: autobus odjeżdża co pół godziny – czas przejazdu ok 25 minut
– bezpośredni tramwaj nr 22 – kierunek Leśnica – czas przejazdu ok. 40 minut
z dworca PKP Wrocław Mikołajów (dla osób wjeżdżających od strony Poznania
– tramwaje nr 10 i 22 z ul. Legnickiej na wysokości centrum handlowego TGG, kierunek Leśnica – czas przejazdu ok 20 minut
z pl Dominikańskiego lub pl. 1 Maja/Jana Pawła II
– tramwaj nr 10 (kierunek Leśnica, do końca linii)
samochodem
– przez centrum, kierując się drogowskazami na Zieloną Górę/Legnicę – droga krajowa nr. 94
Program
Goście
Goście tegorocznej edycji Dni Fantastyki 2006
– Feliks W. Kres
– Maciej Parowski
– Andrzej Pilipiuk
– Miroslav Zamboch
– Juraj Cervenak
– Martin Kralik
– Maja Lidia Kossakowska
– Andrzej Ziemiański
– Jacek Piekara
– Jarosław Grzędowicz
– EuGeniusz Dębski
– Jacek Inglot
– Magdalena Kozak
– Rafał Dębski
– Piotr W. Cholewa
– Marcin Przybyłek
– Łukasz Orbitowski
– redakcja magazynu „Fahrenheit”
Blok gier bitewnych
TURNIEJE
– Władca Pierscieni: Mistrzostwa Dolnego Śląska, turniej klasy Master
(sobota-niedziela od 10.00), nagroda za pierwsze miejsce to replika miecza Króla Theodena z filmu Władca Pierścieni
– Warhammer 40 000: turniej klasy Challenger
(sobota-niedziela od godz. 10.00)
– Warhammer Fantasty Battle: turniej par
(sobota-niedziela od godz. 10.00)
– turniej Star Wars Miniatures (sobota)
Warhammer 40 000: turniej 1000 pkt. (piatek)
– turniej Warhammer Ancient Battle (piatek)
– turniej Konfrontacja (sobota)
POKAZY
– Cities of Death” – pokazowa bitwa w świecie Warhammer 40 000 z udziałem kilku tysiecy figurek
– prowadzi Artur Szyndler, Games Workshop
– „Bitwa Morska” – Władca Pierscieni
– Bitwa pod Grunwaldem – historyczna bitwa zaprezentowana w systemie bitewnym Warhammer Ancient Battle
– pokazy Mein Panzer
– pokazy Warmachine
Blok gier gabularnych
LARPY
„Space Hulk” – Łukasz Dziadek
Fallout Tactics
Wywiad Bractwa Stali zlokalizował daleko na wschodzie bardzo interesujący obszar. Badania wykazują w tym rejonie duże napromieniowanie, ale też niespotykaną wilgotność powietrza. Niestety teren jest ze wszystkich stron odcięty systemem zabezpieczeń. Czas wysłać oddziały Bractwa, aby zdobyć nową wiedze!
Prowadzą: Lupus, Mac
Fallout „Testament” – fabularny
Kolejne przygody w posapokaliptycznym świecie.
– Lupus
X-Com
Jedna z najpopularniejszych gier opowiadających o starciach ludzi z kosmitami. Murowana świetna zabawa.
– Lupus, DaRKeR
Aliens
Dla miłośników kłapiących szczękami i ociekających śluzem Obcych.. W kosmosie nikt nie usłyszy twego krzyku…
Drużyna Marines z krążownika Saratoga dokona rozpoznania na planecie, z której od około miesiąca nie odpowiadają koloniści, czy to zepsuty nadajnik, czy atak piratów? A może jeszcze bardziej mroczniejszy sekret skrywa planeta porośniętą bujnym lasem.
Prowadzący: Yoko
Liczba graczy: 12
UFO
I want to believe. A może jednak lepiej nie wierzyć.
W USA została powołana specjalna jednostka do walki z UFO, właśnie dostali nowe zadanie. Od kilku dni rejestrowano intensywna liczbę lądowań w okolicach kompleksu leśnego otaczającego znajdujący się w samym jego centrum stary fort z okresu wojny secesyjnej. Wedle raportu wywiadu teren należy do osoby podejrzewanej o przynależność do Raelian, a informacje zaczerpnięte z lokalnego posterunku policji wskazują ze może się tam mieścić siedziba sekty. Zachowajcie uszy i oczy otwarte.
Prowadzący: Yoko
Liczba graczy: 12
D&D – Serce Knieii
Czwarta już odsłona opowieści w świecie Zapomnianych Krain przygotowana przez Wielosfer.
Tym razem bohaterowie staną do rywalizacji o bezcenny elficki artefakt zwany Sercem Kniei, który spoczywa ukryty w tajemniczym ogrodzie w pobliżu Newerwinter. Kto bedzie mógł skorzystać z jego mocy, pokaże czas….
Prowadzą: Mac, Zioło, Darkhan
Inkwizycja
Stosy płoną, świat oczyszcza sie ze ścierwa które zakłóca jedyny katolicki porządek, wkrótce nie bedzie już sodomitów, wiedźm … wszycy zostaną spaleni… tak! Inkwizycja doszła juz do Walecznego państwa Franków, waszą wioskę położona przy opactwie Jonanitów tez nawiedzi, czy uda sie pozbyc ścierwa? czy i tym razem prótokół z sądu bedzie zakończony „Convicta et Combusta” – Przynała się i został spalona ? Be Blessed or be Burned …
Prowadzący: Darkhan, Fingrin, Nikka
Magyczna drama – Taniec Masek
Kiedy w Wenecji zaczyna się karnawał, zdarzyć się może wszystko. Rzeczywistość tańczy wokół miasta, włączając się w korowód masek. I już nikt nie jest sobą, staje się tancerzem… Tylko… Aż…
prowadzący: Karolina 'Viriel” Bujnowska (Szczecińska Brać Fantastyczna Universum), PiBis
Turniej Opowieści
Niezwykłe Podróże i Zadziwiające Przygody BARONA MUNCHAUSENA (szlachta opowiada sobie historie zadziwiajace)
Prowadzą: Czedol, DaRKeR
PRELEKCJE / SPOTKANIA
Wariacje na temat Cthulhu
– Adam Wieczorek
Tragikomiczna opowieść w kilku aktach, zdradzająca sekrety Wielkich Przedwiecznych. Wraz z prowadzącym postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jak twórczość Lovecrafta wpłynęła na współczesny świat i jakie produkty kultury masowej z niej wyrosły. W programie przewidziano prezentację gier m. in. karcianych i planszowych zainspirowanych Mitami Cthulhu.
„RPG – wczoraj, dziś i jutro” – panel dyskusyjny
Gry Fabularne nie są już tylko zabawą dla wtajemniczonych. Coraz mniej osób uważa RPGowców za czcicieli szatana, a samo słowo RPG już nie kojarzy się jedynie z amerykańską wyrzutnią rakiet. Czy wobec takiej kolei rzeczy nie gubi się gdzieś po drodze cały smaczek tego wszystkiego? Co będzie jeśli za parę lat prezydent będzie się umawiał z premierem na partyjkę w D&D? A co jeśli nikt już nie będzie wiedział, że kiedyś do gry używało się prawdziwych kostek i ołówków? A jeśli będzie jeszcze inaczej?
Czy stare, „dobre” czasy już nigdy nie wrócą?
Jeśli zastanawiasz się nad takimi rzeczami to ten panel jest dla Ciebie wymarzonym miejscem.
Prowadzi: Bartek 'Zioło’ Zioło
7th Sea – prezentacja
Dlaczego warto znaleźć się w rejonach siódmego morza, co trzeba zrobić, żeby stać się dobrym piratem i jak uniknąć klątwy Neptuna… lub innego równie ważnego bóstwa mórz.
Być piratem, być piratem…
Przygody w świecie 7th Sea, gdzie nie każdy pirat to Jack Sparrow.
Prezentacja Savage Worlds – Piotr „Ramel” Koryś
Jeden z największych „fejmusów” fandomu opowie dlaczego produkty Pinnacle są najlepsze i dlaczego mechanika Savage Worlds jest najlepsza na świecie i wyprze niedługo wszystkie inne.
Deadlands Reloaded
– Piotr „Ramel” Koryś
Opowieści „fejmusa” ciąg dalszy. Tym razem zawędrujecie na „dziwny zachód” i dowiecie się tego i owego o tym niewiarygodnym świecie.
Bakemono – prezentacja systemu
– Adam Wieczorek, Łukasz Orbitowski, Jarosław Urbaniuk
A jednak żyją. Wbrew pogłoskom system Bakemono – pierwszy horror rpg napisany stricte przez Polaków nadchodzi wielkimi krokami. Prezentacja grafik, materiałów i odpowiedzi na ważne pytania – np. Kiedy to wreszcie wyjdzie?
Spotkanie z redakcją „Gozoku”, wydawcą gry Spellslinger.
Spotkanie z redakcją pisma poświęconego grom wszelakim oraz wydawcą settingu d20 Spellslinger.
Spellslinger – prezentacja systemu
Prezentacja westernowego settingu d20 wydawanego w wersji polskiej przez „Gozoku”. Zapraszamy na przygodę na dzikim zachodzie.
„Zrób sobie własna sagę”
– Michał „Ksiądz” Iwański
Jak to zrobić, żeby się trzymało? Ba, Jak to zrobić, żeby się podobało? A co najważniejsze, czy można się bawić tworząc sagę? Warsztaty dotyczące podstawowego zadania każdego Misia Gry :).
„Szeptem wiatru wykrzyczeć burzę”
– Piotr „PiBis” Berłowski
O brzmieniu, kolorze, i zapachu słów, czyli Warsztaty Nastroju Opowiadanego.
Warsztaty tworzenia postaci (dla Graczy i MG)
Karolina ‘Viriel’ Bujnowska, Szczecińska Brać Fantastyczna „Universum”
Masz na koncie już setki stworzonych postaci? A może przymierzasz się do stworzenia swojej pierwszej? Przyjdź i posłuchaj jak można wzbogacić i urozmaicić ten cudowny proces kreacji. Zyskaj postać – nie kolejną zapisaną kartkę z cyferkami.
Skrócony plan (zarys) prelekcji:
· Historia bohatera – czy aby na pewno wszystko wiemy o jej tworzeniu i wykorzystaniu w grze?
· Unikatowość i cechy charakterystyczne postaci – bo nie ma dwóch identycznych magów (prezentacja autorskiego opracowania zestawów cech losowanych w celu ubarwienia postaci).
· Tło wychodzi na pierwszy plan – rodzina, przyjaciele, uczucia, cele, motywacje, wrogowie, przełożeni – jak mogłeś o nich zapomnieć?
· Współczynniki – bo i tak je kochasz!
· Dodatki do postaci – pamiętniki, listy, kalendarze, charakterystyczne przedmioty – czyli jak zaskoczyć MG na sesji.
· Odgrywanie – bez tego cała praca na marne.
„Jednostrzałówki precz!” – Rzecz o prowadzeniu sag-kampanii
Karolina ‘Viriel’ Bujnowska, Szczecińska Brać Fantastyczna „Universum”
Czyli słów kilka o mistrzowskich metodach wzmocnienia więzi gracz-bohater podczas prowadzenia kampanii. Dajmy graczom nowe „zabawki” – emocje, rodzinę, historię życia bohaterów i wykorzystajmy ich potencjał!
Skrócony plan (zarys) prelekcji:
· Saga – z czym to się je.
· Jak umiejętnie wykorzystać stworzoną przez gracza historię bohatera?
· Tło wychodzi na pierwszy plan – MG, jak mogłeś zapomnieć o ich rodzinach, znajomych, uczuciach, celach, wrogach?
· Bogactwo BN – co czyni ich wyjątkowymi i niezapomnianymi postaciami?
· Pomoce dla graczy – ubarwiamy sesję i pobudzamy wyobraźnię graczy.
· Kalendarz – czy dasz rade żyć bez niego?
· Wszystko świetnie, ale jakie to ma minusy? – czyli w jakie pułapki możemy wpaść podczas prowadzenia sagi.
· Pomysły – czyli coś na dobry początek serwowane oczywiście na koniec
KONKURSY
cRPG
Jeżeli wydaje Ci się, że o komputerowych grach RPG wiesz już wszystko to zapraszamy na ten konkurs, gdzie prowadzący udowodnią Ci jak bardzo się mylisz.
Blok popularno-naukowy
PROGRAM WYKŁADÓW
„Którędy do Piekła?. Wizje zaświatów w kulturze.
– Dr Aleksandra Oszczęda, UWr
„Archetypy postaci w grach fabularnych”
– Dorota Chmielewska-Łuczak, Instytut Psychologii UWr
„Straszne wróżenie z bitów”
– Adam Cebula
Czego nie wymyślili pisarze political-fiction, a co się już dzieje.
Oznaki upadku gospodarki towarowo – pieniężnej w świecie wysokich technologi.
„Polska przyszłości. Co nas czeka? Katolicki fanatyzm, dyktatura tłumu czy zmora politycznej poprawności?”
– Jacek Piekara
Współczesny świat jest światem paradoksów. Polityczna poprawność Europy ściera się z fanatyczną nietolerancją świata islamu. Wielki kapitał zwalczany jest przez lewackich alterglobalistów. Idee wolnego rynku i swobody myśli walczą z ideami ingerencji państwa w każdą dziedzinę życia. Umacnia się dyktatura związków zawodowych i brukselski biurokratyzm. Trwa mordercza walka o władzę nad surowcami energetycznymi. Pederaści i pedofile żądają nie tylko akceptacji, lecz afirmacji. Jaka w tym świecie przyszłość czeka Polskę? Czy ta przyszłość będzie miała twarz Leppera, Rydzyka, czy Michnika? A może po prostu bezkształtną mordę tłumu, pragnącego zagrabić jak najwięcej? Lub anonimową twarz oficera tajnych służb?
„Zagadki nauki, czyli czego jeszcze nie wyjaśniono”
– Ewa Pawelec
Jeżeli chciałbyś się dowiedzieć o jakich rzeczach, na jakie tematy już wiemy, że jeszcze niewiele wiemy, w którym miejscu z naukowego obrazu świata wystają sznurki i jakie eksperymenty nie pasują do żadnej teorii, to przyjdź.
Usłyszysz o ciemnej materii, Kościele Świecącego Bąbla, sondzie Pioneer i efekcie placebo.
„Multimedialna wycieczka po starożytnym Egipcie”
– Adam Wieczorek
„Pax Romana
– Marek Pawelec
W fantastyce, zarówno literaturze jak i filmie, niemal we wszystkich jej odmianach przewija się motyw potężnego imperium z przeszłości.
W oczywisty sposób jest to nawiązanie do Imperium Rzymskiego, które rządziło kiedyś sporym kawałkiem świata.
Jak powstało to Imperium? Czym różniło się od sąsiadów? Co naprawdę oznaczał „Pax Romana” i czy mamy za czym tęsknić?
„Magia i wojna”
– Maja Kossakowska
Obrzędy magiczne i obyczaje związane z wojną i wojskiem, od czasów starożytnych do współczesnych. Wojenne wróżby i przesądy od Legionów Rzymskich po Piechotę morską USA i dzisiejsze oddziały specjalne. Jak przeżyć na polu i bitwy, oraz o tym dlaczego komandosi zapisują na ręku grupę krwi a nieśmiertelnik mocują do butów.
Zakony rycerskie. Historia i teraźniejszość
– Piotr Galik, komandor Zakonu Św. Łazarza z Jerozolimy
„Antypsychologia biznesmena”
– Marcin Przybyłek
Autor przygód Torkila Aymore’a, gierczanego detektywa – Gamedeca opowie o tym, co może pozostać w głowach biznesmenów po lekturach specjalnie dla nich napisanych poradników, jakie echa mogą sie pojawić w ich umysłach po szkoleniach dotyczących zarządzania czy komunikacji biznesowej, co może wynikać z tego, że najczęściej części z tych przekazów nie rozumieją, jak postrzegają konsumenta potentaci finansowi, ile de facto zarabiają i … jak można to wykorzystać tworząc fabułę s-f.
Historie alternatywne, czyli co by było gdyby… ”
– Michał „Ksiądz” Iwański Czy zastanawiałeś się już, jak to by było, gdyby nie udał się 'Cud nad Wisłą’? Lub też jak wyglądałaby Polska, gdyby Mieszko się NIE ochrzcił? Pozornie proste pytanie „co by było, gdyby” pozwala spojrzeć na historię z trochę innej perspektywy…. Zapraszam na gdybanie.
„Judas be my Guide..”
– Michał „Ksiądz” Iwański
Dlaczego przez 1800 lat był synonimem zdrady, plugawości i zepsucia? Dlaczego na wieki został potępiony i kto mu to uczynił? Co wiemy, a czego nie o jego życiu? I wreszcie, dlaczego Judasz?
Blok fantastyczny
PROGRAM SPOTKAŃ:
Spotkanie autorskie z Feliksem W. Kresem
Spotkanie autorskie z Andrzejem Pilipiukiem – prowdzi Karolina Wisniewska
Spotkanie autorskie z Andrzejem Ziemiańskim – prowadzi Karolina Wiśniewska
Spotkanie autorskie z Jurajem Cervenakiem – prowadzi Martin Kralik, spotkanie tłumaczone na język polski
Spotkanie z Martinem Kralikiem – prowadzi Dominika Repeczko
Spotkanie autorskie z Mają Lidią Kossakowską – prowadzi Dominika Repeczko
Spotkanie autorskie z Jackiem Piekarą – prowadzi Karolina Wiśniewska
Spotkanie autorskie z EuGeniuszem Dębskim – prowadzi Dominika Repeczko
Spotkanie autorskie z Jarosławem Grzędowiczem – prowadzi Karolina Wiśniewska
Spotkanie z Maciejem Parowskim – prowadzi Dominika Repeczko
Spotkanie autorskie z Magdaleną Kozak – prowadzi Dominika Repeczko
Tłumaczenie fantastyki – spotkanie z parą fantastycznych tłumaczy Ewą i Eugeniuszem Dębskim
– prowadzi Dominika Repeczko
Spotkanie autorskie z Łukaszem Orbitowskim – prowadzi Adam Wieczorek
„Inquisitor, czyli dlaczego Inglot nienawidzi szkoły” – spotkanie autorskie z Jackiem Inglotem.
W trakcie spotkania odbędzie się konkurs, w którym do wygrania egzemplarze nowo wydanej powieści Inguisitor
Spotkanie z redakcją magazynu „Science Fiction” – Robert Szmidt
Spotkanie z redakcją magazynu „Fahrenheit” – Dominika Repeczko, Karolina Wiśniewska
Spotkanie z Wydawnictwem Mandragora
Spotkanie z redakcją serwisu internetowego „Inny Świat”
Spotkanie z redakcją serwisu „Nowa Gildia”
PROGRAM WYKŁADÓW /PRELEKCJI /DYSKUSJI:
„Stanisław Lem – ojciec-zalożyciel polskiej fantastyki”
– Maciej Parowski
Generacja trzecia, moja, chowała się na Lemie, zażywała go na ciepło i na zimno, na słodko i na kwaśno, w kinie, i radio, w telewizji i w wypracowaniach krytyków. Przyglądaliśmy się z podziwem jak z książki na książkę przerzucał wielkie problemy SF i kreował własne, które potem stawały się rzeczywistością, jak rozwijał konwencję, by potem się od niej dystansować. Świadectwo marności i wielkości człowieka oglądanego z perspektywy kosmicznej, jego samotność, wizje starcia się rozumu ze światem materii, ostrzeżenie przed totalitaryzmem, katastroficzne warianty przyszłości, pierwsza pochwała cybernetyki w polskiej literaturze, wizje nieudanej konfrontacji człowieka z inną cywilizacją, systemowe spojrzenie na naukę i literaturę (nie tylko fantastyczną), wyprzedzające projekty fantomatyki (virtual reality) czy biotechnologii – to wszystko dostaliśmy od Lema. Jeśli zgodnie z prawem walki literackich pokoleń mieliśmy przeciw komuś kontestować, to tylko przeciw niemu. Do naśladowania tylko on się nadawał. Ewentualne okazanie czarnej niewdzięczności? – też przecież tylko jemu – M.P.
Tendencje w polskiej prozie fantastycznej i ich obraz w „Nowej Fantastyce” i „Czasie Fantastyki”
– Maciej Parowski
Kiedy w latach sześćdziesiątych właśnie za sprawą Lema zaczynałem się interesować fantastyką, lektury obowiązkowe dotyczyły cybernetyki, astronomii i kosmonautyki. Natomiast pomysł, żeby studiować średniowiecznych teologów, zająć się horrorem, uważnie analizować przedchrześcijańskie mitologie i reanimować je w nowoczesnej prozie… musiałby wydać się wówczas mocno niedorzeczny. Samo chrześcijaństwo wyglądało wtedy na silnie passe. Nawet bajki traktowano jako podejrzane, bo odwracały uwagę od rzeczy istotnych – czyli nie przygotowywały do życia. Dzisiejsze lektury fantastów są inne. Zmieniło się pojęcie nowoczesności. Współczesna fantastyka, odkąd przyjęto ją na salony (a ona sama odkrywa do jak wielu spraw stanowi emocjonalny i mitologiczny klucz), straciła przy okazji pewność że jest absolutnie nowym rodzajem literatury. Może to co zaczęło się w groszowych magazynach jakieś osiemdziesiąt lat temu – co definiowali jako science fiction Hugo Gersnback i John Campbell – było kolejnym wcieleniem towarzyszącej człowiekowi od zawsze literatury wyobraźni – M.P.
Polska fantastyka w Czechach i na Słowacji
– Milos Ferko, Martin Kralik
Mało kto w Polsce wie, że rodzima fantastyka jest w Czechach i na Słowacji najpopularniejszą europejską prozą fantastyczną. Kogo za południową granica wydawano? Jakim zainteresowaniem cieszą się polscy autorzy? Których autorów brakuje?
Współczesna czeska i słowacka fantastyka
– Martin Kralik, Milos Ferko
Karel Capek byl pierwszym wielkim a do dzisiaj jest chyba najbardziej znanym czeskim autorem fantastyki. Jacy są jego następcy? Jaka fantastyka jest pisana za Tatrami i czeskimi granicami? Zarys bliżej w Polsce nieznanej fantasy i sf południowych sąsiadów
Czy można nauczyć (się) pisania”?
– Feliks W. Kres
Znany z „Kącika złamanych piór” i fantastycznych porad literackich autor w wykładzie-spotkaniu o warsztatach pisarskich, pisaniu, pisarzach i nie tylko
Terry Pratchett wizualnie
– Piotr W. Cholewa
Dziwne byłoby, gdyby popularne książki Terry’ego Pratchetta nie doczekały się licznych adaptacji. Są liczne: komiksowe, teatralne, a nawet filmowe (choć jak dotąd w wersji telewizyjnej jedynie). Warto o nich opowiedzieć.
„Fantastyczne debiuty literackie” – Dominika Repeczko
Jak zostać pisarzem fantastyki ”
– Dominika Repeczko („Fabryka Słów”, „Fahrenheit”), Rafał Dębski (pisarz)
Kardynalne grzechy młodych (i starszych) twórców widziane okiem redaktora
„Włosy krzyczące na głowie, czyli polski horror starożytny”
– Jarosław Grzędowicz
Historia dawnych, nieznanych opowiadań grozy pisanych w naszym kraju od XVII wieku po okres międzywojenny.
Szybka panorama opowiadań grozy, dzieł pisarzy znanych oraz zupełnie zapomnianych. W programie fragmenty dzieł oraz makabryczny przepis kulinarny.
„Wykopać Sapkowskiego, czyli dylematy autora fantasyki”
– Jacek Inglot
Rozważania o rynkowej i artystycznej sytuacji polskiej fantasyki.
PROGRAM KONKURSÓW:
Co Ty wiesz o Jakubie Wędrowyczu”
Jeśli wiesz jak pędzi się etanol z trocin oraz co można znaleźć pod podłogami wojsławickich domów i stodół zapraszamy do rywalizacji. Jeśli o powyższym nie masz pojęcia, zapraszamy również. Jury jest interesowne i za drobną opłatą udziela podpowiedzi.
– prowadzący: Asia i Marcin Witek
Polska współczesna proza fantastyczna
czyli fantastyka po roku 1990. Bohaterowie wykreowani przez naszych rodzimych twórców są wyraziści, ich przygody charakterystyczne, więc i konkursik jest banalny.
– prowadzący: Asia i Marcin Witek
Konkurs wiedzy o twórczości Mai Lidii Kossakowskiej i Jarosława Grzędowicza
Ktoś zapewne zwrócił uwagę na to, ile klamerek miał przy butach Deimon Frey lub co wlano Drakkainenowi do piwa…jeśli to nie byłeś ty i nie wiesz-i tak przyjdź na konkurs. Jak już spaliliśmy te pytania to napiszemy nowe. Zapraszamy!”
– Prowadzący: Natalia „Indreju” Kuzior, Ziemowit „ZviR” Żwirbliński – „Inny Świat”
Trzecia Edycja konkursu na Arcyłotra
Czy uważasz, że opanowanie świata to kwestia czasu? Może twierdzisz, że najlepszym środkiem wyrazu jest piła łańcuchowa, a ruska mafia to mięczaki-w porównaniu do ciebie, oczywiście? Śmiech twój płoszy ptaki z drzew, a drzwi same przed tobą otwierają? Jeśli tak…to możesz zostać Arcyłotrem. Zmierz się z najstraszniejszymi ze strasznych, najokrutniejszymi z okrutnych! Sam jednak niewiele zdziałasz, nie zapominaj o przydu…to znaczy, pomocniku.
I pamiętaj-prowadzący konkurs (TOAOTEITHF*) patrzą!
*The One And Only True Evill In Two Human Forms
– Prowadzący: Natalia „Indreju” Kuzior, Ziemowit „ZviR” Żwirbliński
Niepoważny Konkurs Kresowy
To całkowicie niepoważny i absolutnie szalony konkurs wiedzy z książek Feliksa W. Kresa. Nawet jeśli nie wiesz, jak nazywały się miecze Basergora-Kragdoba (ani kto to w ogóle jest), to i tak przyjdź, bo akurat może coś zgadniesz, z resztą – nawet jeśli nie masz pojęcia o co chodzi, to będziesz mógł strzelać – byle nie do prowadzących (oddadzą!) Zapraszamy fanów książek Feliksa K. i mniej fanów i całkiem niefanów też – będzie ciekawie! UWAGA: Gość specjalny konkurs: Feliks W. Kres
– Prowadzący: Natalia „Indreju” Kuzior, Ziemowit „ZviR” Żwirbliński – magazyn internetowy „Inny Świat”
Games Room
W tym roku, ponownie jak w ubiegłym chcieliśmy zaprosić wszystkich do odwiedzenia specyficznego miejsca Zamku podczas Dni Fantastyki, jakim będzie Games Room, czyli miejsce, w którym można przyjść i pograć w przeróżne gry.
Obsługa Games Roomu wyjaśniać będzie zasady udostępnianych gier, więc nie ma konieczności żmudnego przedzierania się przez instrukcję.
Po raz pierwszy w tym roku przygotowane zostaną stanowiska komputerowe i popularne gry jak. m.in. Heroes of Might and Magic czy Dawn of War
Dostępne będą m.in. takie gry planszowe jak: Osadnicy z Catanu, Fury of Dracula, Twilight Empire i wiele innych.
Gry planszowe
Doom
Arkham Horror
Senator Ticket to Ride
Ticket to Ride Marklin Edition
Pirate’s Cove
Cleopatra and Society of Architects
Jenga
Legenda
Neuroshima Hex
Cults Accross America
Shadows over Camelot
Labirynt Czarnoksiężnika
Hills Rise Wild
Minotaur Lords
Jaskinia Trolla
Arena Maximus
Ryzyko
Osadnicy z Catanu
Fury of Dracula
Age of Mythology
Twilight Empire
Railroad Tycoon
Game of Throne
Gry komputerowe
Dawn of War
Heroes of Might and Magic V
Gry karciane
Troja
Wiochmen Rejser
Super Munchkin
Space Munchkin
Wyprawa
Zaginione Miasta
Wings of War (obie)
Cthulhu 500!
Creatures&Cultists
Dungeoneer (wszystkie 3)
Serdecznie zapraszamy do wizyty w Games Roomie
Blok gier karcianych
MAGIC: THE GATHERING
TURNIEJE:
National Qaulifier Wrocław
Format: T2
Sobota 1 lipca
Godzina: 10.00 (koniec zapisów)
Koszt: 20 zł
Nagrody: 8 zaproszeń na Mistrzostwa Polski + nagrody rzeczowe
Extended by Night
Format: EXT
Sobota 1 lipca
Godzina: 19.00 (koniec zapisów)
Koszt: 15 zł
Nagrody: rzeczowe
Sealed Deck Tournament
Mistrzostwa Dolnego Śląska – Limited Champs
Format: Sealed
Niedziela 2 lipca
Godzina: 11.00 (koniec zapisów)
Koszt: 77 zł
Junior Series
Format: T2
Niedziela 2 lipca
Godzina: 10.00(koniec zapisów)
Koszt: 10 zł
Nagrody: karty promo + nagrody rzeczowe
Dodatkowo, przez cały czas trwania Dni Fantastyki dostępne będą turnieje 8 men side events, w tym drafty (koszt 40 zł).
INNE TURNIEJE
Call of Cthullhu
Sabbacc TCG
Dodatkowe atrakcje
„Od Średniowiecza do Gwiazd”
– pokaz walk – Drużyna Rycerska pod wezwaniem Don Kichota z LaManczy
Jedną z ulubionych form występów Drużyny Rycerskiej pod Wezwaniem Don Kichota z La Manczy jest pokazywanie walki „filmowej” – przede wszystkim efektownej, choć mało efektywnej, na przemian z walką prawdziwą, w trakcie której przeciwnicy starają się zadać śmiertelne trafienie.
Taką właśnie zabawę donkichotowcy zaproponowali w 2005 roku na Dniach Fantastyki i odnieśli wrażenie, że nawet się podobało.
W tym roku drużyna zaprezentuje elementy takiego właśnie pomysłu, aczkolwiek wszystko podlane zostanie nieco innym sosem i uwieńczone pewną niespodzianką.
Spotkanie zatytułowane jest znamiennie „Od średniowiecza do Gwiazd”.
Kto ciekawy niech przyjdzie. Kto nieciekawy też.
Naprawdę warto!!!
Na pewno…
Chyba…
Tak nam się wydaje…
Paintball
– rozgrywki paintabll odbedą się w niedaleko od zamku położonym lesie. Udział w nich jest dodatkowo płatny 30 zł.
Turniej łuczniczy
– Zakon Białej Róży zaprasza na pokaz i naukę strzelania z łuku. Każdy będzie mógł spróbować sił w trudnej sztuce rzucania do celu nożem, rzutką, włócznią i toporkiem
Po kilkunastu minutach pokazu i prezentacji pałeczka zostanie przekazana uczestnikom, prowadzący pozwalą probowaś, jednoczesnie ucząc jak sie powinno obchodzic z każdym z w.w narzedzi
Wernisaż i wystawa prac Moniki Rokickiej
Teatr Nierealnego Świata – grupa artystyczna Conservatoire
Blok Star Wars
Blok Star Wars organizowany jest przez Wrocławski Fanklub Gwiezdnych Wojen
Piątek
17:00 – 18:00 Games Room – pokazy TCG i Miniatures
18:00 – 20:00 Prelekcja o grach komputerowych pod szyldem Star Wars
20:00 – 20:30 – Games Room – pokazy i możliwość gry
20:30 – 23:00 – Han Strzela pierwszy – Część I
Sobota
9:30 – 12:00 Turniej Star Wars TCG
11:30-14:00 Turniej Star Wars Miniatures
14:00-15:00 Turniej Sabacca (poprzedzony możliwością nauki gry)
14:00 – 15:00 Origami Star Wars
15:00 – 17:00 Koło Fortuny
17:00 – 18:00 Prelekcja nt. Komiksów Gwiezdno-Wojennych
18:00 – 20:00 Familiada II
20:00 – 21:30 Konkurs wiedzowy
21:30 – 24:00 Han Strzela pierwszy – Część II
Niedziela
9:30 – 11:00 Games Room (w tym turniej CCG)
11:00 – 12:30 Warsztaty Modelinek
12:30 – 14:00 pelekecja Kino George`a Lucasa
14:00 – 16:30 Han Strzela pierwszy – Część III
Przez cały czas trwania kownentu, w momencie kiedy nie będą odbywały się prelekcje, będzie można skorzystać z gier rozłożonych w części sali.
Organizatorzy
Organizator instytucjonalny:
CENTRUM KULTURY „ZAMEK”
pl. Świętojański 1
Wrocław
tel. 71 349 13 59
mail: imprezy@zamek.wroclaw.pl, konwent@dnifantastyki.pl
koordynacja programowa:
Edyta Muł-Pałka
blok fantastyczny
Joanna Witek, Dominika Repeczko, Edyta Muł-Pałka
blok gier fabularnych:
Adam „Wolvie” Wieczorek
blok gier bitewnych
Andrzej „Pawkens” Pałka, Bartosz Skorupa
blok Star Wars:
Wrocławski Klub Gwiezdnych Wojen
Games Room
Pracownia Fantastyczna
Koszty
AKREDYTACJA
Bilety na imprezę dostępne będą wyłącznie na miejscu.
Cena:
bilet na 3 dni – 18 zł.
bilet na 1 dzień – 9 zł.
dzieci do lat 12 wchodzące na imprezę z opiekunem (rodzić, starszy brat, siostra) otrzymują darmową wejściówkę.
W koszt akredytacji wliczone jest wejście na teren Zamku i udział we wszystkich punktach programu, chyba, że przy opisie podano inaczej oraz specjalny 100 – stronicowy folder „Dni Fantastyki”, zawierający m.in. opisy spotkań, poszczególnych bloków programowych, opowiadania goszczących autorów i dużo zdjęć.
NOCLEGI
Dla osób spoza Wroclawia przygotowujemy „tanie” noclegi w pobliżu Zamku. Koszt noclegu za 2 noce wynosić będzie 3-5 zł. Wymagane własne karimaty i śpiwory a w przypadku osób niepelnoletnich także zgoda rodziców lub opiekunów
Osobom zainteresowanym noclegami w hotelach lub domach wycieczkowych polecamy:
Dom turystyczny „Trio”
ul. Trzemeska 4, 6, 8 – ok 20 minut tramwajem od Zamku
pokój 1 -os – 55 zł , 2-0s – 60 zł (cena za dwie osoby)
tel./fax. 0 71 355-94-46, tel. 0 71 355-29-31 wew. 405, strona internetowa
Dom turystyczny „Solo”
pokój 2 -os – 52 zł. , 3-os – 72 zł.
ul. Kwiska 1/3 – ok. 10 minut tramwajem od Zamku
tel. 0 71 351-70-11 lub 351-63-07
Rezerwacji należy dokonywać samodzielnie
Recenzja
Całkiem dobry konwent
Dni Fantastyki 2006 odbyły się, po jednokrotnym połączeniu z rdzennie Gdańskim Teleportem, jako ponownie samodzielna impreza. Podobnie, jak rok temu powiązane były z miejskim cyklem imprez kulturalnych pod szyldem „Wrocław Nonstop” i wspierana przez władze samorządowe.
Konwent odbywał się, jak zwykle, w leśnickim „Zamku”, który znajduje się naprawdę spory kawałek od centrum miasta. By dotrzeć do tego klimatycznego miejsca, trzeba niestety przebyć komunikacją miejską sporą odległość, co trwać może nawet i z godzinę (a w przypadku podróży z dalszych części miasta, czasami nawet więcej). Sam dojazd na szczęście jest prosty, a autobusy i tramwaje kursują często.
Centrum Kultury „Zamek”, mieści się, jak sama nazwa wskazuje, w …pałacyku. Ten kilkupiętrowy budynek doskonale nadaje się do organizacji tego typu imprez. W tym roku dodatkowo zdecydowano się na udostępnienie podziemi (normalnie działał tam pub-klub), w których znaleźć można było klimatyczne miejsca do sesji. W latach ubiegłych takich po prostu nie było. Dodatkowym atutem Zamku jest jego park, w którym mogą odbywać się LARPy. Na rozległym zamkowym tarasie prócz bitewniaków rozłożona została knajpka serwująca piwo i potrawy z grilla – to chyba dzięki niej na tegorocznych Dniach Fantastyki panował bardzo przyjemny „rekreacyjny” klimat. Nie można też nie wspomnieć o samych pracownikach CK „Zamek”, którzy zajmowali się większością obsługi na imprezie (akredytacja, sprzątanie, ochrona, etc.)
Przy wejściu i akredytacji uczestnicy otrzymywali ponad stu stronicowy folder DF (trochę mniejszy od A5). Nie można było się jednak oprzeć wrażeniu, że jego zawartość była raczej zlepkiem reklamówki poprzednich Dni Fantastyki, fragmentów opowiadań, tekstów wyjaśniających istotę różnych gier i fragmentów opisów programu ze strony internetowej – niż normalnym Informatorem.
To tak jakby ktoś wziął folder przeznaczony do władz miasta (reklamujący DF) i wkleił do niego szybko kilka upodobniających go do informatora rozdziałów. Raził brak sensownego opisu programu. To co znalazło się w książęce było kompletnie nieprzejrzyste. Z ciekawostek można było przeczytać, że I Dni Fantastyki przyciągnęły ponad 600 osób, podczas gdy 2 lata temu oficjalne dane mówiły o 400… Było też tam kilka podobnych kwiatków. Rozumiem, że dla potrzeb reklamowania się w „władzach miasta”, można dane trochę naciągać, ale niekoniecznie trzeba je wciskać konwentowiczom.
Sam rozkład godzinny programu zgodnie z tradycją Dni Fantastyki otrzymywało się na osobnych karteczkach. Brakowało także planu samego Zamku i sal – chociaż na plus można zaliczyć, że przy każdej z nich znajdował się rozkład prelekcji. Identyfikatory były bardzo ładne, z miejscem na wpisanie swojej ksywy.
Osoby chętne do noclegu, za dodatkową opłatą otrzymywały możliwość spania w niedaleko oddalonym przedszkolu. Tym razem budynek ten znajdował się naprawdę kilka kroków od Zamku. Po pewnym czasie zapełnił się jednak i chętnych odsyłano z powrotem, zapewniając możliwość spania w samym pałacyku, gdzie jednak spanie było lekko utrudnione (Zamek nie był do tego zbytnio przystosowany).
Główną osią programu Dni Fantastyki byli polscy (choć i nie tylko polscy) autorzy – pisarze. Prócz standardowych spotkań praktycznie każdy z nich prowadził prelekcję na różne, niekoniecznie związane z samą twórczością tematy – były one naprawdę ciekawe. Dodatkowo odbywał się blok gwiezdno-wojenny, popularno-naukowy i rpgowy – także czasami można było przejść się na coś innego niż „autorów”. Podczas trwania DF miała miejsce cała masa konkursów. Nagrody na nich były głownie książkowe i komiksowe, choć za 2,3 miejsca (szczególnie im bliżej końca programu) książek ubywało, a zostawała „standardowa” nagroda DFu – dla wszystkich starczyło bowiem albumów z grafikami Arka Bagińskiego – tych niektóre osoby lubujące się w konkursach na koniec konwentu miały i po 4, a w sumie zeszło to ich chyba i ze 100. Konwent swoim uczestnikom serwował także specjalność Wrocławia – czyli LARPy. Tych odbyło się naprawdę sporo.
Nie zawiedli się fani bitewniaków. Dla nich przygotowano turnieje i liczne pokazy. Na konwencie były też karcaniki, ale w zdecydowanie mniejszych ilościach. Na chwilę odsapnąć można było w Gamet Roomie lub na jednej z kilku projekcji filmowych.
Generalnie program, choć niewiele się różnił od ubiegłorocznych (prócz nieobecności teleportowego bloku mangi i anime), zrobił lepsze wrażenie – zapewne dzięki skondensowaniu go z powrotem do 3 dni i nieobecności ubiegłorocznych kilkugodzinnych dziur, a także istnieniu tematycznych odskoczni od literackiego rdzenia – DF to impreza przeznaczona nadal głownie dla fanów tego tematu.
Ludzi w tym roku było zdecydowanie mniej, można było to zauważyć podczas pustych na niektórych punktach programu salach. Spora część gości traktowała DF, jak normalny konwent, a nie tylko „spotkania z fantastyką” (zapewne pozostało to po ubiegłorocznym połączeniu z Teleportem) – innymi słowy – dużo ludzi przybyło z karimatami (co jak nadmieniłem wcześniej, trochę zaskoczyło organizatorów i spowodowało brak miejsc sypialnych w „przedszkolu”).
Reasumując: Mino sporej ilości niedociągnięć w tym roku pierwszy raz panowała na imprezie atmosfera dobrej zabawy, i czuło się, że była ona przygotowana bardziej „dla ludzi” – trzeba to docenić. Nie pozostaje nic innego, jak wystawić Dniom Fantastyki ocenę – myślę, że odpowiednia będzie tu czwóreczka.
—
Kilka zdjęć z DF znaleźć można w Galerii IK.